20. 4. 2024
Autor: Viktorie Vondrová
zdroj: , the sun, idnes.cz, wikipedia

Barevné preference v dětském oblečení se v průběhu času měnily. Před druhou světovou válkou byla růžová spojována s chlapci a modrá s dívkami. Tento trend odrážel tehdejší společenské normy a měl svůj původ v obchodní propagaci. Později však došlo k posunu, kterým se tyto role obrátily.

Před druhou světovou válkou byla vazba mezi barvami a pohlavím u dětského oblečení úplně jiná než dnes. Může vás překvapit, že růžová byla považována za barvu pro chlapce, zatímco modrá byla spojována s dívkami.

Tradiční používání neutrálních barev na dětském oblečení bylo odvozeno z praktických důvodů, zejména mezi matkami z dělnické třídy, které hledaly odolné a všestranné oděvy. V roce 1918 však článek publikovaný v časopise Ladies‘ Home Journal tento koncept narušil tím, že tvrdil, že růžová barva je vhodná pro chlapce, protože byla považována za robustnější, zatímco modrá byla považována za jemnější a vhodnější pro dívky. Toto odvrácení klasických barevných normativů bylo založeno na tehdejším společenském vnímání.

zdroj:pixabay.com

Je zajímavé, že tento trend přiřazování určitých barev k pohlavím nabyl na obrátkách na začátku 20. století, přičemž byl podporován obchody a obchodními publikacemi. Například obchodní publikace Earnshaw’s Infants‘ Department aktivně šířila přesvědčení, že růžová barva je vhodná pro chlapce a modrá pro dívky, s odkazem na vnímané vlastnosti každé barvy. V té době navrhovaly velké obchodní domy v městech jako Boston, Chicago a New York růžovou barvu pro chlapce.

Nicméně je důležité si uvědomit, že rozšíření používání růžové barvy u chlapců nebylo tak masivní ani přísně regulované jako dnešní moderní asociace barev a pohlaví. Tento trend byl sice přítomen, ale nebyl jednoznačně přijímán, což vytvářelo prostor pro variace ve výběru barev pro dětské oblečení.

V 40. letech 20. století však nastal významný posun ve stylu dětského oblečení, což znamenalo začátek oblečení specifického pro pohlaví, jak ho známe dnes. Tato éra, charakterizovaná tzv. „baby boomem“, viděla chlapce a dívky oblékané spíše jako zmenšené verze dospělých, namísto jednotného dětského oblečení. Růžová se stala synonymem pro dívky, zatímco modrá byla určena pro chlapce, což vytvořilo základ pro současné genderově specifické preference barev.

zdroj:pixabay.com

Avšak v polovině 60. a 70. let tento trend začal slábnout vlivem ženského osvobozeneckého hnutí. Příznivci tohoto hnutí tvrdili, že oblékání mladých dívek do příliš femininního nebo stereotypního oblečení může omezit jejich možnosti na dosažení úspěchu. V důsledku toho začali mnozí rodiče v tomto období upřednostňovat neutrální barvy a genderově neutrální módu pro své děti.

V 80. letech však genderově orientované oblečení pro děti zažilo oživení. K tomu přispěly především dva hlavní faktory. Za prvé, vynález prenatálního testování umožnil rodičům zjistit pohlaví svého dítěte ještě před narozením, což vedlo k většímu důrazu na výběr oblečení podle pohlaví. Kromě toho pokrok v technologii praní oděvů usnadnil čištění a bělení barevných oděvů bez poškození jejich odstínů, což zvýšilo popularitu živých a genderově specifických oděvních stylů.

Zdroj: Autorský text Viktorie Vondrové, the sun, idnes.cz, wikipedia


Přidejte si Top Stories na hlavní stránku Seznam.cz
Přidejte si Top Stories na hlavní stránku Seznam.cz

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *